Strona główna » Jak wygląda kontrola WIOŚ – wszystko, co musisz wiedzieć

Jak wygląda kontrola WIOŚ – wszystko, co musisz wiedzieć

Czas czytania: 8 minut

Kontrola WIOŚ – wszystko, co musisz wiedzieć

Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ) to organ odpowiedzialny za kontrolę przestrzegania przepisów o ochronie środowiska oraz ocenę stanu środowiska. Przedsiębiorcy podlegają regularnym oraz doraźnym kontrolom mającym na celu przeciwdziałanie degradacji środowiska naturalnego. Inspektorzy WIOŚ współpracują z wieloma innymi instytucjami, co podkreśla znaczenie tych działań.
👉 Sprawdź naszą ofertę usług prawnych z zakresu ochrony środowiska

Podstawy prawne działalności WIOŚ

Podstawowe akty prawne regulujące działalność WIOŚ to:
Ustawa z 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska – opisuje zadania WIOŚ oraz uprawnienia inspektorów.

Ustawa Prawo przedsiębiorców z dnia 6 marca 2018 r. – określa zasady przeprowadzenia kontroli.

Z aktów prawnych, którego wymagania są kontrolowane, można wskazać między innymi:
Ustawę Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. – określa obowiązki przedsiębiorców oraz definicje istotne dla kontroli.

Ustawę o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. – określa obowiązki przedsiębiorców oraz definicje istotne dla kontroli z zakresu gospodarki odpadami.

Zadania WIOŚ związane z kontrolą

Do głównych zadań WIOŚ należy kontrola, czy przedsiębiorcy przestrzegają między innymi:
– decyzji, w tym decyzji środowiskowych, pozwoleń na emisję, czy zezwoleń odpadowych,
– przepisów dotyczących gospodarki odpadami,
– zasad eksploatacji instalacji oraz urządzeń chroniących środowisko przed zanieczyszczeniem,
– przepisów o gospodarce opakowaniami oraz odpadami opakowaniowymi,
– przepisów o obowiązkach przedsiębiorców w zakresie gospodarowania niektórymi odpadami oraz o opłacie produktowej,
– przepisów o recyklingu pojazdów wycofanych z eksploatacji,
– przepisów o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym,
– przepisów o bateriach i akumulatorach.

Do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy również ściganie przestępstw przeciwko środowisku określonych w Kodeksie karnym oraz wykroczeń określonych w Kodeksie wykroczeń i innych ustawach.

Rodzaje kontroli WIOŚ

Kontrola planowa
Kontrole planowe odbywają się zgodnie z rocznym planem działań WIOŚ.

Kontrole planowe planuje się, uwzględniając potrzebę zapewnienia systematycznej oceny zagrożeń życia i zdrowia ludzi oraz środowiska, w szczególności wynikających z działalności podmiotów korzystających ze środowiska, i ustala w planach kontroli.

W przypadku kontroli planowych, zasadnym wydaje się być przeprowadzenie przez organy kontroli analizy prawdopodobieństwa naruszenia prawa.

Przykład kontroli planowej: Zakład przetwarzania zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego są kontrolowane co najmniej raz w roku przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska.

Kontrola pozaplanowa
To kontrole przeprowadzane na skutek zdarzeń najczęściej wcześniej nieprzewidzianych.

Do kontroli pozaplanowych zalicza się kontrole:
1) przeprowadzane na wniosek organów administracji publicznej lub podmiotów, o ile przepisy szczególne przewidują możliwość występowania z takim wnioskiem;
2) interwencyjne.

Przez kontrole interwencyjne rozumie się kontrole przeprowadzane w związku z rozpatrywaniem skarg i interwencji dotyczących zanieczyszczenia środowiska lub podejrzenia wystąpienia takiego zanieczyszczenia, wystąpienia poważnych awarii lub w celu przeciwdziałania popełnieniu przestępstwa lub wykroczenia.

Przykład kontroli pozaplanowej: Kontrola w związku ze skargami mieszkańców na pojawiający się hałas bądź odory.

Przebieg kontroli WIOŚ

Przed kontrolą
W przypadku kontroli planowej przedsiębiorca jest informowany z 7-dniowym wyprzedzeniem.

Powiadomienie zawiera następujące informacje:

1) oznaczenie organu;
2) datę i miejsce wystawienia;
3) oznaczenie przedsiębiorcy;
4) wskazanie zakresu przedmiotowego kontroli;
5) imię, nazwisko oraz podpis osoby upoważnionej do zawiadomienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji.

Kontrole pozaplanowe mogą odbyć się bez wcześniejszego zawiadomienia.

Kontrolę planową oraz pozaplanową wykonuje się po okazaniu legitymacji służbowej potwierdzającej tożsamość i uprawnienia inspektora do jej wykonania.

W trakcie kontroli
Inspektor WIOŚ powinien przedstawić upoważnienie do przeprowadzenia kontroli.

Upoważnienie do kontroli powinno zawierać:
1) wskazanie podstawy prawnej;
2) oznaczenie organu kontroli;
3) datę i miejsce wystawienia;
4) imię i nazwisko pracownika organu kontroli uprawnionego do przeprowadzenia kontroli oraz numer jego legitymacji służbowej;
5) oznaczenie przedsiębiorcy objętego kontrolą;
6) określenie zakresu przedmiotowego kontroli;
7) wskazanie daty rozpoczęcia i przewidywanego terminu zakończenia kontroli;
8) imię, nazwisko oraz podpis osoby udzielającej upoważnienia z podaniem zajmowanego stanowiska lub funkcji;
9) pouczenie o prawach i obowiązkach przedsiębiorcy.

Zgodnie z ustawą Prawo przedsiębiorców, dokument, który nie spełnia powyższych wymagań, nie stanowi podstawy do przeprowadzenia kontroli.

Zakres kontroli nie może wykraczać poza zakres wskazany w upoważnieniu.

W takim przypadku upoważnienie doręcza się przedsiębiorcy albo osobie przez niego upoważnionej w terminie określonym w tych przepisach, lecz nie później niż w terminie 3 dni roboczych od dnia wszczęcia kontroli.

Po kontroli
Na zakończenie inspektor sporządza protokół kontroli, który zawiera szczegółowy opis czynności oraz ustalenia.

Podmiot kontrolowany może podpisać protokół (co często wiąże się z domniemaniem prawdziwości zawartych w nim zapisów) lub też może odmówić podpisania protokołu.

W razie odmowy podpisania protokołu, inspektor czyni o tym wzmiankę w protokole, a odmawiający podpisu może w terminie siedmiu dni przedstawić swoje stanowisko na piśmie

Uprawnienia inspektora WIOŚ

Przy wykonywaniu kontroli przestrzegania wymagań ochrony środowiska inspektorzy WIOŚ posiadają szerokie uprawnienia, w tym:

1. wstępu przez całą dobę wraz z niezbędnym sprzętem:
– na teren nieruchomości, obiektu lub ich części, na których prowadzona jest działalność gospodarcza,
– do środków transportu,
– na teren niezwiązany z prowadzeniem działalności gospodarczej;

2. przeprowadzania niezbędnych pomiarów lub badań, w tym pobierania próbek lub wykonywania innych czynności kontrolnych, w tym z użyciem bezzałogowych statków powietrznych, w celu ustalenia na terenie kontrolowanej nieruchomości, w obiekcie lub jego części, w kontrolowanym środku transportu, stanu środowiska oraz oceny tego stanu w świetle przepisów o ochronie środowiska, a także warunków wykonywania działalności wpływającej na środowisko indywidualnie określonych w decyzjach administracyjnych;

3. żądania wstrzymania ruchu lub uruchomienia instalacji lub urządzeń, w tym środków transportu oraz powstrzymania się od wykonywania innych czynności w zakresie, w jakim jest to niezbędne dla przeprowadzenia badań, w tym pobrania próbek i wykonania pomiarów;

4. oceny sposobu eksploatacji instalacji lub urządzeń, w tym środków transportu;

5. oceny stosowanych technologii i rozwiązań technicznych;

6. żądania pisemnych lub ustnych informacji oraz wzywania i przesłuchiwania osób w zakresie niezbędnym dla ustalenia stanu faktycznego przy jednoczesnym pouczeniu ich o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań, o której mowa w Kodeksie karnym;

7. żądania okazania dokumentów, w tym dokumentów finansowych i udostępnienia wszelkich danych mających związek z problematyką kontroli;

8. ustalania tożsamości osób oraz żądania okazania dokumentów niezbędnych do wymierzenia grzywny w drodze mandatu karnego lub sporządzenia wniosku o ukaranie;

9. nakładania grzywien w postępowaniu mandatowym za wykroczenia przeciwko środowisku określone w przepisach odrębnych;

10. oceny sposobu wykonywania pomiarów emisji, ilości pobranej wody oraz odprowadzanych ścieków przez jednostkę prowadzącą pomiary, w tym poprawności sposobu pobierania i analizy próbek;

11. określenia składu morfologicznego odpadów w oparciu o wiedzę ekspercką.

Konsekwencje wyników kontroli

Zarządzenie pokontrolne
W przypadku uchybień, na podstawi ustaleń zapisanych w protokole kontroli, WIOŚ może wydać zarządzenie pokontrolne, którego realizacja powinna zostać potwierdzona przez przedsiębiorcę w wyznaczonym terminie.

Kary administracyjne i inne działania
W przypadku poważnych naruszeń, takich jak emisja ponad dopuszczalne normy lub brak odpowiednich zezwoleń, WIOŚ może:
– nałożyć wysokie kary administracyjne,
– skierować sprawę do prokuratury,
– wstrzymać działalność zakładu.

Mandaty

W przypadku drobnych naruszeń, Inspektor Inspekcji jest uprawniony do wymierzenia grzywny w drodze mandatu lub sporządzeniu wniosku o ukaranie.

Jak przygotować firmę do kontroli WIOŚ?

Audyt wewnętrzny
Regularne przeprowadzanie audytów pozwala wykryć potencjalne nieprawidłowości i przygotować dokumentację.

Szkolenie pracowników
Pracownicy powinni być świadomi procedur i obowiązków związanych z kontrolą środowiskową.

Utrzymanie aktualnej dokumentacji
Dokumentacja powinna zawierać aktualne wyniki pomiarów emisji, raporty oraz kopie zezwoleń środowiskowych. Kontrola może dotyczyć dokumentacji do 5 lat wstecz !

Podsumowanie


Kontrole WIOŚ są kluczowym elementem nadzoru nad przestrzeganiem przepisów ochrony środowiska w zakładach przemysłowych. Aby uniknąć sankcji, przedsiębiorcy powinni dbać o zgodność swojej działalności z wymogami prawnymi oraz przygotować się do kontroli poprzez audyty wewnętrzne i szkolenia.

Scroll to Top