Kara administracyjna WIOŚ – niezbędne informacje
Czas czytania: 6 minut
- Kara administracyjna WIOŚ – niezbędne informacje
- Kara administracyjna WIOŚ – niezbędne informacje
- Rola Inspekcji Ochrony Środowiska – WIOŚ
- Podstawy prawne i tryb postępowania WIOŚ
- Co zawiera decyzja administracyjna WIOŚ
- Kiedy WIOŚ może nałożyć karę ?
- Okoliczności wpływające na wymiar kary
- Możliwość odwołania od decyzji WIOŚ
- Ulgi i odstąpienie od nałożenia kary
- Przedawnienie i zmiany przepisów
- Podsumowanie
- Kara administracyjna WIOŚ – niezbędne informacje
Kara administracyjna WIOŚ – niezbędne informacje
Kary administracyjne nakładane przez Wojewódzkiego Inspektora Ochrony Środowiska (WIOŚ) odgrywają istotną rolę w egzekwowaniu przepisów ochrony środowiska. W niniejszym wpisie przedstawiamy zasady ich wymierzania, najważniejsze procedury oraz sytuacje, w których przedsiębiorcy mogą spodziewać się sankcji. Dowiedz się, jakie obowiązki należy spełnić, aby uniknąć kar oraz jakie działania można podjąć w razie sporu z WIOŚ.
Rola Inspekcji Ochrony Środowiska – WIOŚ
Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska odpowiada za kontrolę przestrzegania przepisów środowiskowych na poziomie regionalnym.
Do jego głównych obowiązków należy kontrola przedsiębiorstw między innymi w zakresie:
– emisji zanieczyszczeń,
– gospodarki odpadami,
– ochrony przed hałasem,
– przestrzegania pozwoleń, zezwoleń oraz decyzji środowiskowych.
W przypadku naruszenia przepisów inspektor może nałożyć administracyjną karę pieniężną, co odbywa się na podstawie Ustawy Kodeks postępowania administracyjnego z dnia 14 czerwca 1960 r.
Spośród aktów prawnych regulujących choćby wymiar kary, a czasem i przesłanki wymiaru kary, można wskazać następujące ustawy:
Ustawa Prawo ochrony środowiska z 27 kwietnia 2001 r. – określa obowiązki przedsiębiorców oraz definicje istotne dla kontroli.
Ustawa o odpadach z dnia 14 grudnia 2012 r. – określa obowiązki przedsiębiorców oraz definicje istotne dla kontroli z zakresu gospodarki odpadami.
Powyższe akty prawne nie są jedynymi, na podstawie których WIOŚ może wymierzyć karę.
Podstawy prawne i tryb postępowania WIOŚ
Procedura nakładania kar administracyjnych jest uregulowana przez Kodeks postępowania administracyjnego oraz przepisy szczególne, takie jak ustawy o ochronie środowiska, odpadach czy gospodarce opakowaniowej.
Główne etapy postępowania obejmują:
1. wszczęcie postępowania na podstawie wyników kontroli,
2. gromadzenie dowodów (np. protokół kontroli WIOŚ, pomiary, dokumentacja przedsiębiorcy),
3. wydanie decyzji administracyjnej nakładającej karę.
W decyzji WIOŚ uwzględnia takie elementy jak waga naruszenia, czas jego trwania oraz uprzednie działania przedsiębiorcy.
Co zawiera decyzja administracyjna WIOŚ
Niezbędne elementy decyzji administracyjnej zostały wskazane w ustawie Kodeks postepowania administracyjnego, zgodnie z którą decyzja zawiera:
1) oznaczenie organu administracji publicznej;
2) datę wydania;
3) oznaczenie strony lub stron;
4) powołanie podstawy prawnej;
5) rozstrzygnięcie;
6) uzasadnienie faktyczne i prawne;
7) pouczenie, czy i w jakim trybie służy od niej odwołanie oraz o prawie do zrzeczenia się odwołania i skutkach zrzeczenia się odwołania;
8) podpis z podaniem imienia i nazwiska oraz stanowiska służbowego pracownika organu upoważnionego do wydania decyzji;
9) w przypadku decyzji, w stosunku do której może być wniesione powództwo do sądu powszechnego, sprzeciw od decyzji lub skarga do sądu administracyjnego – pouczenie o dopuszczalności wniesienia powództwa, sprzeciwu od decyzji lub skargi oraz wysokości opłaty od powództwa lub wpisu od skargi lub sprzeciwu od decyzji, jeżeli mają one charakter stały, albo podstawie do wyliczenia opłaty lub wpisu o charakterze stosunkowym, a także możliwości ubiegania się przez stronę o zwolnienie od kosztów albo przyznanie prawa pomocy.
Kiedy WIOŚ może nałożyć karę ?
Co do zasady, Wojewódzki Inspektor Ochrony Środowiska może wydać decyzję administracyjną na podstawie ustaleń kontroli.
Podstawą wszczęcia postępowania oraz wymierzenia kary administracyjnej będzie zatem naruszenia stwierdzone oraz opisane w protokole kontroli WIOŚ.
Przepisy przewidują sankcje za naruszenia, takie jak:
– magazynowanie odpadów niezgodnie z wymaganiami,
– składowanie odpadów niezgodne z pozwoleniami,
– prowadzenie działalności bez wpisu do BDO,
– utrudnianie kontroli WIOŚ.
Przykładowo, kara za utrudnianie lub uniemożliwianie kontroli może wynosić od 10 000 do 100 000 zł, natomiast za zbieranie odpadów bez wymaganego zezwolenia – nawet do miliona złotych
Okoliczności wpływające na wymiar kary
W zależności od rodzaju naruszenia oraz stosowanej ustawy, WIOŚ może kierować się różnymi przesłankami mającymi wpływ na wymiar kary.
Podczas wymierzania kary WIOŚ bierze zazwyczaj pod uwagę następujące czynniki:
– stopień zagrożenia życia i zdrowia ludzi,
– działania podjęte przez przedsiębiorcę w celu minimalizacji skutków naruszenia,
– powtarzalność podobnych naruszeń w przeszłości,
– wysokość uzyskanych korzyści lub unikniętych strat.
Ponadto, przedsiębiorcy mogą zostać zwolnieni z odpowiedzialności, jeśli naruszenie było wynikiem działania siły wyższej.
Możliwość odwołania od decyzji WIOŚ
Decyzja nakładająca karę może zostać zaskarżona do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska (GIOŚ).
Termin na wniesienie odwołania od decyzji WIOŚ wynosi czternastu dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Odwołanie wnosi się do właściwego organu odwoławczego za pośrednictwem organu, który wydał decyzję, czyli WIOŚ.
Jeśli decyzja GIOŚ również okaże się niekorzystna, przedsiębiorca ma prawo złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, a następnie – jeśli to konieczne – do Naczelnego Sądu Administracyjnego.
Ulgi i odstąpienie od nałożenia kary
W niektórych przypadkach WIOŚ może odstąpić od wymierzenia kary i poprzestać na pouczeniu.
Dotyczy to sytuacji, gdy:
– waga naruszenia jest znikoma,
– strona zaprzestała działań naruszających prawo,
– przedsiębiorca został już ukarany za to samo przewinienie przez inny organ.
Możliwość odstąpienia od wymierzenia administracyjnej kary pieniężnej powinna zostać omówiona przez WIOŚ w wydanej decyzji.
Dodatkowo, na wniosek przedsiębiorcy organ może odroczyć wykonanie kary lub rozłożyć ją na raty.
Przedawnienie i zmiany przepisów
Kara administracyjna nie może zostać nałożona, jeśli od dnia naruszenia upłynęło 5 lat. Co ważne, jeżeli w trakcie rozpatrywania sprawy zmieniają się przepisy, stosuje się te, które są bardziej korzystne dla przedsiębiorcy.
Podsumowanie
Przestrzeganie przepisów ochrony środowiska to obowiązek każdego przedsiębiorcy korzystającego z jego zasobów. W przypadku kontroli warto znać swoje prawa i obowiązki, aby uniknąć wysokich sankcji. W razie nałożenia kary warto skorzystać z dostępnych środków odwoławczych i współpracować z organami w celu złagodzenia skutków postępowania.
BDO decyzja administracyjna decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach decyzja środowiskowa dopuszczalna emisja Doradztwo środowiskowe duś emisja do powietrza emisja z instalacji gospodarka odpadami Inspekcja ochrony środowiska Kara administracyjna kara emisja powietrze kara za emisję kary administracyjne kary administracyjne emisja Kontrola interwencyjna WIOŚ Kontrola planowa WIOŚ Kontrola WIOŚ Kontrola środowiskowa ochrona środowiska odpady odpady budowlane odpowiedzialność za odpady Postępowanie administracyjne pozwolenie na emisję Prawnik ochrony środowiska Prawo ochrony środowiska Protokół pokontrolny Przebieg kontroli WIOŚ przekazanie odpadów przepisy o odpadach sankcje za odpady ustawa o odpadach WIOŚ kontrola emisji wytwarzanie odpadów Zakłady przemysłowe Zalecenia pokontrolne Zastrzeżenia do protokołu zezwolenie na odpady