Strona główna » Czy WIOŚ może kontrolować warunki przestrzegania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Czy WIOŚ może kontrolować warunki przestrzegania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Czas czytania: 6 minut

Czy WIOŚ może kontrolować warunki przestrzegania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach?

Jednym z kluczowych organów odpowiedzialnych za nadzór nad przestrzeganiem prawa ochrony środowiska jest Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ).
 
Wiele osób zastanawia się, czy WIOŚ posiada uprawnienia do kontroli przestrzegania warunków określonych w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DUŚ).
 
Niniejszy artykuł odpowiada na to pytanie i przedstawia szczegóły regulacji prawnych.

Czym jest decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach (DOŚ)?

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach określa środowiskowe uwarunkowania realizacji przedsięwzięcia
 
Decyzja środowiskowa jest zatem kluczowym dokumentem określającym warunki, jakie inwestor musi spełnić, aby jego inwestycja była zgodna z przepisami ochrony środowiska.
 
Dokument ten stanowi posiada formę decyzji administracyjnej i jest wydawany na podstawie przepisów o ocenie oddziaływania na środowisko i może zawierać wytyczne dotyczące m.in.:
– zastosowania odpowiednich środków ochronnych,
– sposobu monitorowania wpływu inwestycji na środowisko,
– ograniczenia emisji zanieczyszczeń.
 
Co do zasady, w decyzji środowiskowej określona są istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia, ze szczególnym uwzględnieniem konieczności ochrony cennych wartości przyrodniczych, zasobów naturalnych i zabytków oraz ograniczenia uciążliwości dla terenów sąsiednich.
 
Decyzja środowiskowa jest wydawana przed uzyskaniem kolejnych niezbędnych decyzji, takich jak np.:
– pozwolenie na budowę,
– zezwolenie na zbieranie odpadów,
– zezwolenie na przetwarzanie odpadów.

Podstawy prawne kontroli przez WIOŚ

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 20 lipca 1991 r. o Inspekcji Ochrony Środowiska, do zadań Inspekcji Ochrony Środowiska należy udział w przekazywaniu do użytkowania obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcia mogące zawsze znacząco lub potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko.
 
Konkretne obowiązki w zakresie kontroli wynikają także z przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska (Poś), w tym art. 76, który stanowi, że:
nowo zbudowany lub przebudowany obiekt budowlany, zespół obiektów lub instalacja nie mogą być oddane do użytkowania, jeżeli nie spełniają wymagań ochrony środowiska.
– do wymagań ochrony środowiska należy:
a) wykonanie wymaganych przepisami lub określonych w decyzjach administracyjnych środków technicznych chroniących środowisko;
b) zastosowanie odpowiednich rozwiązań technologicznych, wynikających z ustaw lub decyzji;
c) uzyskanie wymaganych decyzji określających zakres i warunki korzystania ze środowiska.
 
Zgodnie z art. 76 ust. 3 Poś., nowo zbudowany lub przebudowany obiekt budowlany, zespół obiektów lub instalacja nie mogą być eksploatowane, jeżeli w okresie 30 dni od zakończenia rozruchu nie są dotrzymywane wynikające z mocy prawa standardy emisyjne albo określone w pozwoleniu warunki emisji, ustalone dla fazy po zakończeniu rozruchu.
 
W celu zapewnienia możliwości kontroli WIOŚ, na 30 dni przed terminem oddania do użytkowania nowo zbudowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji realizowanych jako przedsięwzięcie mogące znacząco oddziaływać na środowisko, inwestor jest obowiązany poinformować wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o planowanym terminie oddania do użytkowania nowo zbudowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji oraz zakończenia rozruchu instalacji, jeżeli jest on przewidywany.
 
Zgodnie z art. 365 ust. 2 pkt 3 Poś, w odniesieniu do nowo zbudowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji związanych z przedsięwzięciem zaliczonym do przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, wojewódzki inspektor ochrony środowiska wstrzyma, w drodze decyzji, użytkowanie, jeżeli w ciągu 5 lat od oddania do użytkowania zostanie ujawnione, iż przy oddawaniu do użytkowania nie zostały spełnione wymagania ochrony środowiska, o których mowa w art. 76, i nie są one nadal spełnione, a inwestor nie dopełnił obowiązku poinformowania wojewódzkiego inspektora ochrony środowiska o fakcie oddawania do eksploatacji instalacji lub obiektów.
 
W związku z tym WIOŚ posiada prawo do kontroli zarówno przed oddaniem inwestycji do użytkowania, jak i po rozpoczęciu jej eksploatacji.

Zakres kontroli WIOŚ

Inspektorzy WIOŚ mogą kontrolować przestrzeganie decyzji środowiskowej na różnych etapach realizacji inwestycji:
 
Przed oddaniem do użytkowania

Zgodnie z art. 76 ust. 4 Poś, na 30 dni przed terminem oddania do użytkowania nowo zbudowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji, inwestor jest zobowiązany poinformować WIOŚ o terminie:
a) oddania do użytkowania nowo zbudowanego lub przebudowanego obiektu budowlanego, zespołu obiektów lub instalacji;
b) zakończenia rozruchu instalacji.
W ramach tego procesu inspektorzy mogą przeprowadzić kontrolę w celu oceny, czy inwestycja spełnia określone wymogi.
 
Po oddaniu inwestycji do użytkowania

WIOŚ ma prawo przeprowadzać kontrole również po rozpoczęciu eksploatacji obiektu.
W przypadku ujawnienia, że warunki środowiskowe nie zostały spełnione lub nie zostały dotrzymane standardy emisyjne, WIOŚ może nakazać wstrzymanie użytkowania obiektu, zgodnie z art. 365 ust. 2 pkt 3 Poś.

Pozaplanowe kontrole WIOŚ

Część kontroli prowadzonych przez WIOŚ jest realizowana jako tzw. kontrole pozaplanowe, które są przeprowadzane na podstawie:
– zgłoszeń interwencyjnych dotyczących potencjalnych naruszeń,
– skarg związanych z działalnością inwestycji,
– wniosków organów administracji publicznej.
 
Pozaplanowe kontrole często wynikają z konieczności szybkiej reakcji na podejrzenia wystąpienia zagrożenia dla środowiska.

Konsekwencje naruszenia warunków decyzji środowiskowej

Jeśli w wyniku kontroli zostaną stwierdzone naruszenia, WIOŚ może zastosować różne środki, w tym:
– nałożenie kar administracyjnych w wysokości od 5 000 zł do 1 000 000 zł,
– nakaz wstrzymania użytkowania instalacji.

Podsumowanie

WIOŚ ma prawo i obowiązek kontrolować przestrzeganie warunków wynikających z decyzji środowiskowych.
 
Uprawnienia inspektorów obejmują zarówno kontrole planowe, jak i pozaplanowe, a ich celem jest zapewnienie, że realizacja inwestycji odbywa się z poszanowaniem zasad ochrony środowiska.
 
Dla przedsiębiorców oznacza to konieczność przestrzegania wszystkich wytycznych zawartych w decyzji środowiskowej i bieżącego monitorowania swojej działalności pod kątem zgodności z przepisami.
 
W razie pytań lub potrzeby konsultacji dotyczącej kontroli WIOŚ zapraszamy do kontaktu – nasz zespół chętnie pomoże Ci w przygotowaniu odpowiedniej dokumentacji oraz doradzi, jak przygotować się do kontroli.

Scroll to Top